Pokémon RUN

Kan man använda Pokémon GO i sin löpträning? Sedan spelet lanserades i mitten av juli har jag kört en del rundor med spelet igång. Efter en månad med spelet så har jag upptäckt två olika användbara sätt att integrera löpning med Pokémon.

För nybörjaren

Är du inte såld på löpning men känner att du vill komma igång och redan spelar Pokémon så skulle jag rekommendera följande upplägg.
Bestäm en runda innan du ger dig iväg. Välj en Pokémon runda som i vanliga fall tar runt 30-60 minuter att gå. Ta på dig ett par gympaskor och ge dig ut på stadens gator. Börja jogga till första Pokestopet. När du kommer fram övergår du till att gå, öppna och snurra på Pokestopet. Dags att öka takten och sikta in dig på nästa Pokestop.
Detta upplägget påminner väldigt mycket om de rekommendationer man läser om i löptidningar för att komma igång. Men mitt Pokémon RUN upplägg är mycket roligare! Dessutom är det väldigt lätt att utöka distansen efterhand.

För den inbitne löpare

Intervallträning är en hörnsten i varje tävlingsupplägg skulle jag vilja påstå. Själv föredrar jag att köra intervaller på bana. En löpbana ger ett enkelt och exakt sätt att dela upp intervallerna. Underlaget är dessutom oftast mjukt och skönt. Men det är ganska hjärndött att springa varv på varv.
Häromdagen kom jag på den briljanta iden att låta Pokémon styra intervallerna. Bestämde mig för att köra en mil i fem-minuterstempo. Varje gång jag stötte på en Pokémon så skulle jag dra ner tempot och gå för att fånga varelsen. När den var fångad fick jag pressa på för att få ner kilometertiden igen!
Detta gav mig en väldigt varierad träning där intervallernas längd blev olika både i längd och intensitet.

Så oavsett om du funderar på att börja springa eller är en inbiten löpare så kan det vara kul att lägga in lite Pokémon i dina pass.

En Pokémon hindrar löpningen. Dags att fånga in den!
En Pokémon hindrar löpningen. Dags att fånga in den!

 

Två Pokémons?
Två Pokémons?

 

Se gärna Ginger Runners film om Pokémon GO.